Brunel maakt gebruik van cookies.
Wat betekent dit voor jou?

Hoe mijn buitenlandse ervaring bijdraagt aan mijn carrière

woensdag 11 januari 2017

Na enkele jaren genieten van het studentenleven, werd het tijd om de arbeidsmarkt te betreden. Voor ik die stap zette, maakte ik de bewuste keuze om een van mijn dromen te vervullen en naar Australië te reizen. Het zou de perfecte gelegenheid worden om uit te pluizen wat ik precies wil bereiken en hoe ik mezelf verder wil ontwikkelen. 

 

De eerste drie maanden van mijn avontuur werkte ik als au pair bij een gastgezin in Sydney. Daar had ik een uitgebreid takenpakket: de kinderen naar school voeren, activiteiten organiseren, koken en het huishouden op orde houden zijn er slechts enkele van. Als je niet kan multitasken, kan je het wel vergeten. Dat draag ik tot vandaag mee: de variatie in mijn huidige job maakt van prioriteren een vereiste. Geen enkele dag ziet er hetzelfde uit. Het werken als au pair was dan ook een goede leerschool voor het verder ontwikkelen van mijn planvermogen.

Ondernemerschap kweken

Ondernemerschap is een van de kernwaarden van Brunel. Op eigen houtje een wereldreis aanvatten, heeft mijn zelfvertrouwen een boost gegeven. Ik was nog maar net ‘Down Under’ en ging al op zoek naar activiteiten om medereizigers of de lokale bevolking te leren kennen. Zo sloot ik me aan bij een au pair-groep, deed ik een oproep via sociale media en schreef ik me in voor een ‘boot camp’, een intensief sportkamp. Als je contacten wil leggen, moet je initiatief durven nemen. Het bedenken en organiseren van nieuwe activiteiten zoals een uitstap naar een nationaal park, samen gaan surfen of een barbecue aan het strand maakt je niet alleen vertrouwd met ondernemen, maar draagt ook bij tot je persoonlijke ontwikkeling in creatief denken en initiatief nemen.

Na enkele maanden bij mijn gastgezin te hebben gewerkt, kon ik beginnen aan mijn grote doorreis. Het plannen van zo’n reis vergt niet alleen organisatorische vaardigheden, maar doet je ook ‘outside the box’ denken. Zo heb ik de kans gekregen om via couchsurfing bij echte Australiërs te verblijven. Naast het gratis gebruik van een zetel, krijg je ook nuttige tips om de regio zo goed mogelijk te verkennen.

Tijdloze ervaringen voor dagelijks gebruik

In mijn functie als Account Manager Recruiter heb ik veel contactmomenten met kandidaten en klanten. Hierbij is het belangrijk dat je op een aangename manier professioneel en duidelijk communiceert. Tijdens mijn avontuur kwam ik in contact met verschillende gewoontes en culturen. Je leert je flexibel opstellen en probeert je zo goed mogelijk aan te passen aan je gesprekpartner. De communicatie verliep voornamelijk in het Engels, maar af en toe kon ik ook mijn Frans en Spaans bijschaven. Ook als recruiter moet je contacten durven leggen en af en toe je moedertaal aan de kant schuiven hoort daarbij.

Na zes heerlijke maanden keerde ik terug naar België met de ambitie een geschikte job te vinden. Ik ging op zoek naar een uitdagende baan waar sociale contacten van groot belang zijn en waar ruimte is voor initiatief. De functie van Account Manager Recruiter bij Brunel voldoet ruimschoots aan deze verwachtingen. Een gevarieerd takenpakket, een fijne teamsfeer en de ruimte om jezelf verder te ontwikkelen.

Niet twijfelen, gewoon doen!

Terugblikkend op deze geweldige ervaring, kan ik mijn keuze absoluut aanraden aan alle pas afgestudeerden. Niet twijfelen, gewoon doen! Ook onze CEO, Sandra Schuerewegen, is ervan overtuigd dat een wereldreis bijdraagt aan je zelfontplooiing. Lees er hier meer over: http://www.brunel.be/nl-be/point-of-view/2016/06/jongeren-investeer-in-jezelf