Brunel maakt gebruik van cookies.
Wat betekent dit voor jou?

De perfecte sollicitatiebrief

vrijdag 17 maart 2017

De basis is helder: geen spelfouten, niet langer dan één pagina en duidelijk uitleggen waarom jij de meest geschikte persoon voor de functie bent. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw brief er tussenuit springt? Onze Nederlandse collega’s geven je tips waarmee jij de perfecte sollicitatiebrief kan schrijven!

 

Pas je schrijfstijl aan

Kijk goed naar de cultuur van de organisatie en pas je schrijfstijl hier op aan. De passende schrijfstijl voor een creatieve functie of voor een functie als jurist loopt erg uiteen dus let op je bewoordingen en sluit zo goed mogelijk aan bij de wereld van de organisatie. 
Michiel Mulder – Recruiter IT

Doe onderzoek

Vergaar voldoende kennis over de organisatie: bekijk de website goed en neem de social mediakanalen door. Wat wekte precies jouw interesse bij de organisatie? Verwerk dat in je brief zodat je meteen duidelijk maakt dat je goed op de hoogte bent. 
Shekufeh Manesh – Recruiter IT

Open sterk

Je brief beginnen met ‘Naar aanleiding van uw vacature die ik zag op..’ is natuurlijk weinig creatief. Maak de lezer met je eerste zin net enthousiast en nieuwsgierig! Start met iets persoonlijks, een sprekend voorbeeld, of iets anders waarmee je direct je enthousiasme aantoont.
Michiel Mulder – Recruiter IT

Onderbouw

Onderbouw altijd je claims. Zeg niet alleen ‘Ik hou van werken in de financiële dienstverlening’ maar zet achter zo’n zin altijd ‘omdat’ plus jouw uitleg. In je uitleg kan je werken met concrete voorbeelden zodat de lezer meteen begrijpt waarom.
Ytzen Zijlstra – Recruitment consultant Insurance&Banking

Voorbeelden

Zeg niet alleen dat je geschikt bent, maar geef ook aan met voorbeelden waarom jij geschikt bent. Gebruik in je brief enkele concrete voorbeelden en bouw deze als volgt op: vertel wat je hebt gedaan, hoe je dat hebt gedaan en wat hier de resultaten hier van waren. Zo onderbouw je jouw geschiktheid voor de functie.
Romy Plug – Recruitment consultant Marketing&Communicatie

To the Point

Zorg dat je to the point komt en geen onnodig lange zinnen gebruikt. Laat met weinig – maar sterke- woorden zien welke kwaliteiten jij bezit en waarom jij goed in de functie of bij de organisatie past. Woorden zoals ‘heel’ zijn overbodig. Wanneer je aangeeft dat je veel ervaring ergens in hebt, voegt het niets toe om te zeggen dat je heel veel ervaring hebt.
Tanno Oele – Recruitment consultant Legal

Klik

De persoonlijke klik tussen de organisatie en de persoon wordt steeds belangrijker dan de competenties. Ga daarom op zoek naar waarom juist jij goed bij deze organisatie past. Heeft de organisatie bijvoorbeeld een sportteam wat helemaal bij jou past? Benoem dat!  Martijn van Leeuwen – Recruitment consultant Marketing&communicatie Ambities  Maak duidelijk wat je ambities zijn. Wat wil je leren, en hoe? Hoe wil je jouw functie ontwikkelen? Gebruik hiervoor krachtige woorden en vermijd ‘hopelijk’ of ‘ik zou’. Je bent tenslotte overtuigd van jouw kennis, bekwaamheid en ambities! Shekufeh Manesh – Recruiter IT

Heeft je brief succes gehad en ga je op gesprek?

Lees dan hier verder!
 

Deze vragen stel je in je sollicitatiegesprek