Expats in België - Kene goes international!

maandag 27 februari 2017

Voor één van onze beste klanten uit de logistieke sector, waren we op zoek naar een Senior Security Officer. De vereisten waren hoog. In die zoektocht stootten we op verscheidene problemen; de consultants voldeden niet aan de gevraagde vereisten, ze waren niet beschikbaar, het was té high profile… vaak kregen we van gecontacteerde kandidaten te horen dat de we echt naar een witte raaf op zoek waren. Toch gaven we niet op. Na grondig zoeken, stootten we op Kene. Hij woonde in het westen van Afrika en voldeed aan zowat alle vereisten. Intussen is Kene aan de slag bij onze klant en beantwoordt hij met veel plezier onze vragen.

 

Heb je altijd de ambitie gehad om in het buitenland te werken?

Niet helemaal. Het komt voor mijn beste vrienden echter niet als een verrassing dat ik in het buitenland terecht ben gekomen omdat ik nogal avontuurlijk en ruimdenkend ben. Maar bovenal zoek ik naar een uitdaging in mijn job en wanneer die ontbreekt, is het meestal een goed teken om aan iets nieuws te beginnen. Omdat ik een behoorlijk deel van mijn carrière in de financiële sector bij verschillende banken heb doorgebracht, wilde ik een verandering van werkomgeving, meer bepaald de sector, en Brunel bood me nu net die kans en veel meer nog: mijn horizon verruimen.

 

Waarom heb je ervoor gekozen om met Brunel in zee te gaan?

De projectopdracht die Brunel omschreef klonk als een uitdaging. Ten eerste zou het project me de kans geven om uit de financiële sector te stappen, hetgeen ik erg graag wou, en ten tweede zou het project worden uitgevoerd in een multiculturele omgeving.

 

Wat vond je van het aanwervingsproces van Brunel? Was het efficiënt?

Er waren zo’n 4 gesprekken tijdens het proces en die zijn allen via het gebruiksvriendelijke Skype gebeurd en duurden nooit langer dan 50 minuten. Er waren geen ongeplande gesprekken en alle contactmomenten waren in samenspraak vastgelegd zodat het voor beide partijen goed uitkwam en er rekening werd gehouden met het tijdsverschil – wat in mijn geval slechts 1 uur bedroeg.

 

Hoe heb je het proces ervaren? Waren er veel problemen? Was het eenvoudig om alles gedaan te krijgen vanuit het buitenland?

De belangrijkste dingen werden door Brunel in België afgehandeld en ik moest enkel ondersteunende documenten voorzien, wat ik meestal via email kon doen. Het meest noemenswaardige probleem dat ik had was lokaal (thuisland gerelateerd). Voor sommige documenten die verplicht waren voor het verhuizingsproces moest ik me verplaatsen naar een andere staat in mijn thuisland. Die verplaatsingen waren niet praktisch aangezien ze tijdens kantooruren moesten gebeuren.

 

Wat was je eerste indruk van België en haar cultuur?

Behalve dat het een niet-Engelstalig land is en dat Brussel de hoofdstad van de EU alsook het hoofdkwartier van de NAVO is, wist ik niet echt veel over België tot ik begon te overwegen om in België te gaan werken. Na wat research op het internet (te verwachten van iemand die naar een nieuw land verhuist), bleek dat België bekend staat voor de beste chocolade, wafels en het beste bier. Ik herinner me nog levendig hoe ik opschepte over een paar biermerken die beschikbaar zijn in mijn thuisland tot ik ontdekte dat er meer dan 1.000 soorten bier in België te vinden waren. Wat betreft de zeer populaire frietjes dacht ik altijd dat die uit Frankrijk kwamen gezien de naam (french fries) en was verrast toen ik vernam dat ze in België zijn ontstaan.

 

Hoe was je eerste dag in België? Hoe was je eerste werkdag?

Mijn eerste dag verliep niet zonder enige onrust. Doorgaans wanneer ik aan zo’n lange overzeese reis begin, is het voor een zomervakantie van twee weken in Groot-Brittannië of een officiële opdracht in een ander warm land. Deze keer moest ik de realiteit onder ogen zien dat ik voor lange tijd niet terug naar huis zou keren en ik werd ook geconfronteerd met mijn eerste overzeese reis tijdens de winter (vooral het verhuizen vanuit een stad met een gemiddelde temperatuur van 29°C naar een stad met temperaturen onder 0°C). Maar de kortstondige kou die ik voelde na het landen was snel weg door de warme ontvangst van mijn Recruitment Manager op de luchthaven – ja, hij was er om me te begroeten op een koude zaterdagochtend i.p.v. een taxichauffeur of een andere aangewezen logistiek medewerker. Dat gaf me uiteraard meteen een goed gevoel bij Brunel en het was ook een signaal dat ik met Brunel de juiste keuze had gemaakt. Dan werd ik ook nog getrakteerd op een traditionele maaltijd van stoofvlees met frietjes en mocht ik Belgisch bier proeven - Chimay Blauw. Daarna werd ik naar een grote supermarkt gereden om wat boodschappen te doen en uiteindelijk werd ik afgezet bij het appartement dat Brunel tijdelijk voorziet.

 

Mijn eerste werkdag was niet anders. Ik kwam 30 minuten te vroeg aan en werd aan de receptie ontvangen door mijn nieuwe leidinggevende. Hij stelde me voor aan meer dan 20 collega’s op mijn verdieping en ze verwelkomden me allemaal vrolijk. Mijn leidinggevende hielp me bij het installeren van mijn werkruimte en het verzamelen van mijn toegangsbadges, waarna hij me trakteerde op een goede lunch in een nabijgelegen restaurant. Bij onze terugkeer van de lunchpauze werd ik verrast met een mooie taart op mijn bureau met de woorden “have a nice day from Brunel”. Omdat ik mijn verwachtingen voor de eerste dag had getemperd (doorgaans om teleurstelling te vermijden), had ik niet gerekend op zo’n gastvrijheid.

 

Hoe ervaar je werken in België?

Mijn werkbeleving evenaart waar ik op hoopte. Ik woon in Brussel en werk samen met een hoop uiterst bekwame en innovatieve collega’s in een zeer multiculturele organisatie die tevens in Brussel ligt. Het feit dat Engels de officieuze voertaal is in zakelijke communicatie zorgt ervoor dat het werk en de interactie met collega’s veel gemakkelijker verloopt.

 

Wat doe je zoal in je vrije tijd (ontspanning)?

Ik spreek af met nieuwe vrienden, verken andere steden in België, ga naar danslessen en neem deel aan andere activiteiten die helpen bij mijn sociale integratie.

 

Wat vind je van Brunel? Hebben ze je goed geholpen?

Vanaf het eerste contact met de Recruitment Manager, doorheen het verhuizingsproces en zelfs op mijn eerste werkdag was Brunel er altijd voor me. Ze waren op zijn zachtst gezegd zeer behulpzaam. Zelfs een paar maanden na mijn aankomst in Brussel werd ik nog steeds overspoeld met telefoontjes van Brunel om ervoor te zorgen dat ik geacclimatiseerd geraakte aan mijn nieuwe omgeving. Het voelde min of meer aan alsof ik een tiener was die nog steeds door zijn moeder werd geholpen. Brunel was zeer ontvankelijk voor al mijn vragen en voorzag me onmiddellijk van uitleg bij dingen als vakantie, belastingen, mutualiteit enz. Zulke dingen kunnen erg moeilijk zijn voor nieuwkomers. Ik werd volledig geïnformeerd bij nieuw organisatorisch beleid dat een invloed op mij zou kunnen hebben en ze volgden op met telefoontjes en bezoekjes om zaken te verhelderen.